dinsdag 22 mei 2018

Traverse Bag

De Traverse Bag is een populair patroon onder de tassennaaisters.   Momenteel geef ik bij Stoffenheide in Brasschaat deze workshop.  Komende donderdag worden ze afgemaakt en ik kan je al verzekeren dat het prachtexemplaren gaan worden!  In het najaar wordt deze workshop trouwens opnieuw ingepland!

Ter voorbereiding van deze workshop besloot ik er nog eens eentje voor mezelf te maken.  Tijdens onze naaidate met de Madammen met Kbassen bij K-Bas thuis een tijdje geleden, ontdekten we de waxed cotton van A.L. Frances, deze waren net toegekomen uit Amerika.

Anna van Noodlehead gebruikt deze stoffen ook vaak voor het maken van haar tassen.

Echt prachtige, duurzame stoffen.  Kiezen werd weer moeilijk voor mij, ik ging voor de koperen variant.  Dit is een donkerbruine basistof bezaaid met koperen spikkels, moeilijk vast te leggen op foto, maar in het echt ongelooflijk mooi....


De stof voelt redelijk stug aan, maar wanneer je ermee begint te werken, wordt deze steeds soepeler.  Wanneer je hier of daar een plooi hebt die je er graag uit wilt, even tussen een persdoek met het strijkijzer op lage stand en de plooi verdwijnt.  Een haardroger kan je ook gebruiken,  dit is dikwijls makkelijk wanneer je je tas moet keren aangezien de waxed cotton dmv de warmte soepeler wordt.

En vergeet zeker niet te ruiken aan de stof wanneer je deze verwarmt, de heerlijke geur van de bijenwas komt dan nog meer naar boven.  Deze stoffen zijn namelijk met de hand gewaxed met bijenwas.  Echt een uniek, prachtig product om mee te werken.



Sinds kort kan je bij K-Bas ook rosé gouden fournituren kopen, ik gebruikte 2 passanten in deze prachtige kleur.  Bijpassend een rits met rosé gouden tandjes uiteraard.  Deze ritsen zijn 1 meter lang en voorzien van 3 trekkertjes zodat je zelf de gewenste lengte van rits kan maken, de tandjes zijn zeer soepel waardoor je makkelijker over deze kan heen stikken zonder je naald te breken.


Voor het hengsel koos ik voor een donkerbruine riem uit splitleer.  Deze bevestigde ik aan de passanten door middel van rivetten.



Een lang gegeerde stof van Cotton & Steel kwam eindelijk uit mijn stoffenkast, voor de voering van mijn Traverse bag.



De waxed cotton kan je niet verstevigen, dit los je makkelijk op door de voering te verstevigen.  Voor deze tas verstevigde ik mijn voering met H640 waardoor de tas nu mooi in vorm blijft.



Al het lof over K-Bas zijn louter omdat ik echt fan ben van Mieke, geen gesponsorde toestanden, dus ook geen extra vermelding nodig om compatibel te zijn met de nieuwe GDPR-wetgeving.  ;-)




3 opmerkingen:

  1. Schooontje! De traverse bag wil ik ook eens graag maken, lijkt me echt een leuk model.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was al benieuwd wat je met die waxed cotton ging maken, maar dit is een geslaagde combi. Heel mooi ook deze traverse bag, ik zal er toch ook eens eentje maken denk ik. En die lof over Mieke is he-le-maal terecht!

    BeantwoordenVerwijderen