maandag 24 juli 2017

De #comfycaroskirt voor iedereen!!!

Af en toe hebben we zo eens nood aan een snel-klaar-project, niet?

Ik noem het de 'caro skirt' (omdat dit het model rok is dat ik supergraag draag) maar eigenlijk heb ik hem niet zelf uitgevonden hoor.  De afmetingen komen uit een oud boekje en ik gebruik dit patroon keer op keer.  Dus denk nu zeker niet dat ik denk dat ik het warm water hier heb uitgevonden.  Ik wil iedereen gewoon een supersimpel snel-klaar patroon geven.  Nog snel wat zomerrokjes nodig, dan is dit het patroon dat je nodig hebt!

Een uurtje tijd, een leuk stofje en je hebt een nieuw rokje! Het is een recht model voorzien van een elastiek in de taille.



Ik probeer sinds de Sew Challenge begin dit jaar wat meer voor mezelf te naaien, maar helaas, de meeste stuks zijn niet voor publicatie vatbaar en belanden steevast in de vuilbak of worden doorgegeven aan een vriendin die zich er wel goed in voelt.  Niet altijd simpel wanneer je alles behalve de perfecte maten hebt.  Telkens zo ontmoedigend.  Maar ik denk dat iedereen zo af en toe dit gevoel wel eens heeft.

Na zo een periode van mislukte naaisels, haal ik mijn favoriete rokpatroon uit de kast om mezelf weer even op te peppen. 

Deze rok maak ik ook tijdens de beginnerscursussen die ik geef, tijdens de laatste les om te bewijzen dat je echt geen geoefend naaister dient te zijn om een leuk rokje voor jezelf te kunnen maken.  Of je nu een beginnend naaister bent of al vele jaren naait, IEDEREEN kan deze rok maken en IEDEREEN staat ermee.  Beter kan toch niet!  :-)


Lillestoff - Palm Leaves


Vorig jaar volgde ik samen met Elke de styling workshop aan de Jani Academy.  Eén van de tips die ik heel goed onthouden heb is, "iedereen staat met een rechte rok!".  
Heb je dus een dagje waarop je vindt dat niets je staat, doe gewoon een rechte rok aan met een leuk t-shirt/bloesje erop en je voelt je weer helemaal top! :-)


Froy & Dind

Wie mij volgt op Instagram heeft mijn rechte rokjes de voorbije weken zien passeren (dat zegt genoeg over het aantal niet-gelukte naaisels de afgelopen periode nietwaar...).  Aangezien er veel reactie op kwam geef ik hier de afmetingen + korte handleiding mee:

Maat 34/36:  50 cm x 50 cm (2x knippen)
Maat 38/40:  53,5 cm x 50 cm (2x knippen)
Maat 42/44:  57,5 cm x 50 cm (2x knippen)
Maat 46/48:  62,5 cm x 50 cm (2x knippen)
Maat 50/52:  68,5 cm x 50 cm (2x knippen)
Maat 54/56:  71,5 cm x 50 cm (2x knippen)

Je kan je gewone confectiemaat nemen voor het maken van dit rokje.
Ik heb standaard een lengte van 50 cm genomen, uiteraard moet je zelf bepalen of je een korter of langer rokje wil.  Best de lengte nameten van een goedzittende rok uit je kast voor de zekerheid.

-  knip 2x de rechthoek overeenstemmend voor jouw maat (1cm naadwaarde is reeds inbegrepen);
-  je naait de zijnaden;
-  je meet de elastiek af rond je lichaam en naait deze aan de bovenkant van je rokje (de elastiek goed meerekken tijdens het naaien), goede kant van de elastiek op goede kant van het rokje (mooi verdeeld over de ganse omtrek), stik vast met een zigzagsteek of rechte tricotsteek.
-  pas je rokje en bepaal de lengte, stik de zoom.
-  Klaar!

In de zomer gebruik je een licht tricot stofje of de zalige modal die je nu overal in de rekken vindt, in de winter ga je voor een dikkere tricot of wollige stof, panty eronder en klaar.


Dus heb je nood aan een rokje dat supersnel klaar is en heerlijk zit, dan is dit het rokje dat je zoekt.
Ik ben alvast benieuwd naar jullie creaties.

Gebruik #comfycaroskirt op social media zodat ik mee kan genieten van jullie feel-good-rokjes.
Ik hoop echt dat ik hiermee heel wat dames een plezier dan doen!




De Comfy Caro Skirt kort samengevat:
-  makkelijk
-  snel klaar
-  iedereen staat ermee!



Veel naaiplezier!!!
#comfycaroskirt










32 opmerkingen:

  1. Ooh zalig! Die ga ik sowieso eens proberen! 💪🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger dacht ik dat een rechte rok niks voor mij was, maar sinds 2 jaar ben ik helemaal bekeerd (en niet door Jani 😉). Het zit zalig, en je voelt je onmiddellijk elegant !! Deze snelle versie ga ik zeker ook eens proberen. Maar ben je zeker van de afmetingen? Heb je niet genoeg met 1x die rechthoek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Ivy, bedankt voor je opmerkzaamheid, je hebt gelijk! Ik heb het nu aangepast! Bedankt! xxx (ik had de hele omtrek genoteerd, moest uiteraard gedeeld door 2 :-))

      Verwijderen
  3. Die afmetingen zijn voor het meten van de heupen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Veerle, dit zijn de afmetingen die je uit je stof dient te knippen. Je dient de opgegeven rechthoek voor jouw maat 2x te knippen: 1x voorpand en 1x achterpand. Je dient gewoon verder te gaan op de maat die je koopt in de winkel. Groetjes, Carolien

      Verwijderen
  4. Inderdaad zalig om dragen zo'n rechte rok! Ik heb er ook zo enkele in mijn kast hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super. Dit ga ik zeker ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moet ik ook eens proberen!
    Mar wat als je confectie eerder 40/42 is? Welke maat neem ik best?
    Groetjes
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Els, dan zou ik voor de 38/40 gaan. Of voor de zekerheid een rokje uit de kast nameten. Groetjes en bedankt voor je reactie! X

      Verwijderen
  7. Da's nu echt wel kei tof, die rok van jou! Bedankt om te delen! Staat bovenaan mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, zo leuk om te horen! Met jouw naaiervaring (lees: prachtige bombers <3) zit deze rok wellicht op een kwartiertje in elkaar! :-) xxx

      Verwijderen
  8. Bedankt om dit te delen met ons. Nu alleen nog tijd maken om er ééntje uit te proberen. De elastiek neem je in de centimeters van de taille ? Niet minder ? Ik heb dat eigenlijk nog nooit gedaan, gewerkt met elastiek voor in de taille vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Els, je rekt de elastiek uit rond je lichaam ter hoogte van de plaats waar jij het liefst de elastiek van je rok draagt, zo bepaal je de lengte van de elastiek. Dus kleiner dan de omtrek van je taille/heup afhankelijk van hoe hoog/laag jij je rok graag draagt. Je sluit de elastiek tot een ring en verdeelt de elastiek met speldjes in 4 gelijke delen, dit doe je ook met je rok. Je speldt deze 4 punten eerst op elkaar en de stukken ertussen rek je mooi verdeeld uit en zet je vast met een paar spelden zodat de elastiek mooi gelijkmatig rond de omtrek van je rok verdeeld wordt. (goede kant van de elastiek op goede kant van de rok, zoals je met boordstof doet) Daarna stik je de elastiek vast aan je rok. Altijd je stof en elastiek goed meerekken tijdens het stikken. Moest het niet lukken of heb je nog vragen, dan hoor ik het wel! Groetjes, Carolien xxx

      Verwijderen
    2. Bedankt voor jouw goede uitleg.

      Verwijderen
  9. Super! Ik deed net een stapel rokken en broeken weg, dus er is wat plaats in de kast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is dit hét rokje waarmee je je kast opnieuw kan vullen! :-) Veel plezier ermee! Groetjes, Carolien xxx

      Verwijderen
  10. gij zijt toch een schat om ook aan ons mollige dames te denken:-) Die gaan we vanavond al eens testen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Ik deed net een stapel rokken en broeken weg, dus er is wat plaats in de kast ��

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reacties
    1. Super Carla! Vergeet zeker het resultaat niet te showen! Ik ben alvast heel benieuwd!

      Verwijderen
  13. Tijd tijd tijd en dan maak ik er zeker 1tje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ge moet dat echt meer doen, zo voor u zelf naaien ;-)
    Staat je weer super!
    En ik ben uiteraard ook fan van de 'naam' #comfycaroskirt :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel tof dat je dit gedeeld hebt. En met alle maten én goede uitleg. You ro(c)k girl!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Karolien Moens26 juli 2017 om 23:19

    Superleuk! Heb zoveel zin om een hele reeks te naaien :-) Bedankt voor de uitleg! Ga ook de dochters eentje (of meerdere ;-)) maken! Blijf zeker ook voor jezelf naaien!
    Keep on sewing ladies&boyzzz!!! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben alvast benieuwd naar jouw collectie Caro rokjes! :-) Vergeet ze zeker niet te delen want ik ben zo benieuwd naar de creaties van jullie! x

      Verwijderen